
Momentum møter dømmekraft: Karl Otto Gulseth vil gjøre Delphi Fondene til Norges tydeligste momentumhus
17.09.2025
Portrettintervju av Karl Otto Gulseth, ny leder for Delphi Fondene
«Where’s the Mo? Hva driver markedet nå?»
Slik åpner Karl Otto Gulseth møtene. Han spør enkelt for å hente frem de vanskelige svarene. Han smiler, men budskapet er kompromissløst; «Vi forvalter sparepengene til folk. Hver dag skal vi levere fornuftig avkastning etter kostnader.»
Han tar over som leder for Delphi Fondene – uten å slippe forvalterhatten. To hatter, samme kompass; lagbygging, metodikk og en klar ambisjon om å sette Delphi Fondene og forvalterne tydelig på kartet.
Tillitt som drivstoff
- For meg betyr tilliten at noen tror jeg kan ha oversikt, motivere og videreutvikle folkene rundt meg til å yte det lille ekstra – og samtidig ha det gøy på jobb. Viktigst av alt er at vi alle er ydmyke for at vi forvalter folks sparepenger. Kundene forventer fornuftig avkastning etter kostnader. Det skal vi levere, sier Gulseth
Språket hans avslører prioriteringen. Han sier «vi» oftere enn «jeg». Ambisjonene er høye – og kollektive.
Nettopp derfor holder han fast ved forvalterrollen:
- Det holder meg på tærne. Jeg blir målt på lik linje med resten av teamet. Når dagen er omme, kjenner jeg det på kroppen. Vant vi eller tapte vi – og hvilken risiko tok vi på vegne av investorene?
Krevende raushet i praksis
Delphi styres etter det Gulseth kaller «krevende raushet». Det skal være høy faglig temperatur i verkstedet, raushet i samspillet og lojalitet til beslutningen når man går ut av rommet.
- Vi sier sjelden nei til å bidra – enten for kollegaer eller kunder. Passer det ikke, ber vi pent om å flytte. Respekt, faglig integritet, et smil og en god porsjon høflighet tar deg langt, sier Delphi-lederen.
Han er en «people person», formet av befalsskole, markedssjef- og rådgiverroller, meglerbord og forvalteransvar.
- Jeg er ydmyk for kompetansen jeg ikke har, og leter alltid etter dynamikk som gjør oss bedre. En klok kollega sa en gang: «Forvaltning er god HR og distribusjon – kort og greit.» Det er mye sant i det.
Mangfold står også på blokka.
- Vi følger særlig med på kvinnelige talenter som kommer inn i bransjen – men hvem du er er viktigere enn hva du er.
Tydelig posisjon
Å bygge merkevare handler om presisjon; å være krystallklar på hvem vi er og hva vi leverer.
- Markedet er mer modent for å snakke om stiler blant aktive forvaltere nå. Vår rolle i Storebrand AMs multiboutique er momentum og trend – dét skal kundene gjenkjenne oss på, sier han.
- Jeg tror på forenkling og konsepter. Vår spiss er momentum og vi forklarer nå enda tydeligere hvordan denne stilen skaper risikojustert meravkastning. Vi intensiverer kommunikasjonen og synligheten skrus opp der den gir effekt.
*** Faktaboks: Hva betyr «Mo»?
I Delphis dagligtale er «Mo» kort for momentum – et mål på styrken og utholdenheten i en trend. Teamet ser på prisutvikling over 3, 6 og 12 måneder, koblet med fundamentaltrend (endringer i analytikerestimater). «Mo» viser hvor drivkraften ligger nå; forvalterne bruker så analyse og dømmekraft til å kjøpe, holde eller selge.
Og fordi «Mo» flytter seg, jobber Delphi som dronningen på sjakkbrettet – fri til å bevege seg dit momentum faktisk er, på tvers av stiler og sektorer, styrt av Delphi-metodikken fremfor innfall. ***
Ambisjon i arbeid
Ti milliarder i dag. Tretti i sikte. Oppskriften? Trend, disiplin og krevende raushet.
Det gjør seg ikke selv – men som Klovner i Kamp sier: En bit om gangen.»
Planen er nøktern, men målrettet; levere god risikojustert avkastning etter kostnader – og sørge for at kundene faktisk får det med seg.
Fem år frem
«Vi skal være førstevalget på momentum. Kjent for meravkastning over tid, for investorer som er med på reisen, og for et lag som trives fordi vi spiller hverandre gode. Skikkelighetskulturen skal være et konkurransefortrinn.»
Til de unge: «Vær nysgjerrig på stil. Spør hva som driver avkastning – og over hvilken horisont. Se etter disiplin i prosess, men rom for dømmekraft. Og vær langsiktig.»